Gå til hovedindhold

Hobbitten

Velkommen til Hobbitten. Hos os har legen en særlig plads i vores pædagogiske tilgang. Her er børnene betydningsfulde i de små og store fællesskaber de indgår i.

  • Læs op

Indhold

    Hobbitten er en integreret institution med to vuggestuegrupper med 24-26 børn og to børnehavegrupper med 40 til 49 børn. Vi er normalt et åbent hus med åbne døre, hvor børnene kan vælge det rum, den leg og de legekammerater som de ønsker.

    Vi arbejder med en legende tilgang til børnene og vi har fokus på at skabe mulighed for fordybelse i leg. Derfor er vi opmærksomme på at opdele børnene i mindre grupper i løbet af dagen. Grupperne kan fx skabes ud fra børnenes alder og hvad de er optagede af og har behov for.

    Børnene i Hobbitten skal blive så dygtige som de kan og vi understøtter denne udvikling ved at give børnene mulighed for at klare så meget som muligt selv, da vi ved at vi dermed understøtter deres selvværd og selvtillid, gør dem robuste og giver redskaber til at håndtere deres videre liv i skolen.

    Vi ser børnene som unikke individer som alle bidrager til vores mangfoldige fællesskab. Børnene er forskellige har forskellige behov, derfor møder vi dem også forskelligt.

    Vores personalegruppe består af engageret pædagogisk personale, som hver dag glæder sig til at komme. Gennem leg udforsker vi verden sammen med børnene fx i aktiviteter med udgangspunkt i musik, motorik, kreativitet og sprog. Vi tager ofte på ture både i nærmiljøet, men vi prioriterer også at låne Dagtilbuddets bus og køre på længere ture ud i naturen. Vi har en stor grøn legeplads, hvor vi har lagt vægt på at børnenes sanser kan blive stimuleret ved naturmaterialer og at deres motorik kan udfordres ved forskellige underlag og et kuperet terræn.

    Vi har et tæt samarbejde med forældrene i den daglige kontakt. Vi prioriterer at lære forældrene godt at kende og ser dem som vigtige samarbejdspartnere, da de kender deres børn bedst. Ud over den daglige kontakt har vi fastlagte forældresamtaler, forældremøder og fælles forældresamtaler. Herudover vil vi altid prioritere at afholde samtaler efter behov.

    I vores pædagogiske læreplan kan du læse mere om vores arbejde.

    Sådan ser her ud

    Forrige Næste

    Vi er indrettet med grupperum til de 4 stuer. Herudover har vi et fællesrum, et motorikrum, et krearum og et sprogrum, som også bruges til andre lege for en mindre gruppe børn. For at kunne arbejde med at skabe fordybelse i leg, er vi i gang med at indrette Hobbitten i mindre legezoner. Legezonerne skal invitere til fantasifuld leg og det skal være tydeligt hvilken leg man kan lege i den enkelte zone.

    Grupperummene er også opdelt i mindre legezoner, hvor børnene kan fordybe sig i det, som de er optaget af. Børnene er med til at bestemme hvilke legezoner vi har på stuerne.

    Udendørs har vi en stor legeplads, som også er indrettet i små rum, der inviterer til fordybelse i leg. Ud over de store grønne arealer med græs, rummer legepladsen et piratskib, flere sandkasser og legehuse, gyngestativ med dækgynger og et gyngestativ med en stor fugleredegynge, kørebane til cykler og mooncars, huler i hække og buske og stillezoner ved bordebækkesæt, hvor vi prioriterer at tilbyde kreative aktiviteter som fx tegne, male, lave perler, plusplusser eller bygge med lego.

    Læs mere om Hobbitten

    Hverdagen hos os

    I Hobbitten har vi 4 stuer – 2 vuggestuegrupper med 13 børn, 2 pædagoger og 1-2 pædagogmedhjælpere og 2 børnehavegrupper med 18-25 børn, 2 pædagoger og 1-2 pædagogmedhjælpere. Hertil kommer vores køkkendame, som også arbejder som pædagogmedhjælper nogle faste morgener og eftermiddage. For at skabe en tryg og god atmosfære, har vi fokus på at opdele os i mindre grupper, når vi har mulighed for det dagen igennem.

    Dagens aktiviteter

    Kl. 6.30: Hobbitten åbner og vi starter dagen sammen i fællesrummet. Her tilbyder vi at børnene kan spise deres medbragte morgenmad indtil kl. 7.30. Vi siger godmorgen og tager imod børnene og leger på gulvet.

    Kl. 7.30: Børnehavebørnene går med ned og åbner en af stuerne i børnehaven og går herefter ud på legepladsen, hvor vi starter dagen og herfra tager imod de næste børn som kommer. Vuggestuen bliver i fællesrummet og leger.

    kl. 8.00: Alle stuer åbner og børnene er på deres egen stue eller på legepladsen. I vuggestuen leger de ofte inde om morgenen, men afhængigt af vejret har vi også gerne morgener ude på legepladsen. Børnehaven er primært på legepladsen. En mindre gruppe børn kan lege inde på stuen, hvor de kan fordybe sig i en leg.

    Kl. 9.00: Vi holder samling. Samlingens indhold udspringer af det, som børnene er optagede af. Børnene ideer inddrages og samlingen bliver en stund hvor de voksne fx arbejder med fortælling, drama, sprog, motorik, musik og med at børnene oplever sig set og hørt i fællesskabet. I børnehaven har vi ugentlige samlinger, hvor vi bruger ”Fri for Mobberi” taler om hvordan man er en god ven. I vuggestuen spiser vi formiddagsfrugt, som børnene har med hjemmefra.

    kl. 9.30: Børnene deltager i forskellige aktiviteter ofte i mindre grupper. Det kan både være planlagte aktiviteter ud fra det som børnene er optagede af og som der i en periode kan skabes et projekt ud fra. I vuggestuen kan et eksempel være at tegne, synge og lege med køretøjer efter at have været på tur, hvor de har set en traktor eller en gravko. Det kan også være et projekt, hvor vi synger om og maler med den gule farve og vi finder gule ting og smager gule madvarer. I børnehaven kan et projekt være ”hatteteater”, hvor vi laver drama, klæder os ud og børnene øver sig i at være fokus for andres opmærksomhed. Et andet eksempel kan være at vi lærer om amygdala og hvordan vi kan hjælpe os selv til at finde ro, når amygdala slår alarm (når noget bliver svært at håndtere). Vi laver børneyoga, har wellnessdag med massage og fodbad, vi lytter til beroligende musik og tegner humørbobler. Et tredje eksempel kan være at vi laver et projekt om Heltetræning for en gruppe børn som har brug for at øve sig i at se, forstå og tage hensyn til hinanden. Vi taler om at være en hverdagshelt og på turen i skoven er fokus på at samarbejde om at klatre på skrænter og passere træstammer.

    Kl. 10.30: Vuggestuen spiser Mies mad – det kan være både kolde og varme retter.

    Kl. 10.45: Børnehaven spiser Mies mad.

    Kl. 11.15: Vuggestuen putter børn og give de yngste børn, som har sovet om formiddagen mad.

    Kl. 11.45: Børnehaven går på legepladsen. Nogle dage skaber vi en rolig stund med fortælling eller afslapning inden vi går på legepladsen. Nogle børn puttes på en madras i motorikrummet og sover en middagslur.

    Kl. 13.30: Vi spiser eftermiddagsmad som består af en madpakke, som børnene har med hjemmefra.

    Kl. 14.30: Alle går ud på legepladsen, hvor de voksne inviterer til leg eller hjælper børnene med at finde legekammerater. Nogle dage igangsætter vi aktiviteter som fx at lege med ler, lave bål, motorikbane eller maler på staffeli.

    Kl. 16: Vi samles i fællesrummet hvor vi afslutter dagen med leg på gulvet eller en stille stund, hvor vi læser en bog eller tegner en tegning.

    Kl. 17: Hobbitten lukker (dog kl. 16.30 om fredagen)

    Mad og måltider

    I Hobbitten har vi en frokostordning, hvor Mie, som er uddannet kok laver mad til frokost hver dag. Vi prioriterer at maden hovedsageligt er lavet fra bunden af friske økologiske råvarer efter årstiden. Vi prioriterer at maden skal stimulere børnenes sanser ved at dufte i hele huset, ved at være farverig og have forskelligartet smag og konsistens. Det anrettes på fade på en indbydende måde så vi lærer børnene værdien i at gøre måltidet til en særlig stund. Mie bruger børnenes feedback når hun laver maden og børnene kan også ønske en ret som Mie skal lave. Børnene deltager en gang imellem i madlavningen sammen med Mie.

    Måltidet er et af dagens højdepunkter. Vi lægger vægt på at børnene deltager i borddækning og oprydning. De øver sig i både at tale sammen og lytte til hinanden, samt at blive madmodige og smage på nye råvarer. Måltidet skal være en hyggelig stund og den kan i børnehaven fx afsluttes med at en voksen fortæller en historie eller læser en bog.  

    Hobbittens sukkerpolitik (Åbner PDF)

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Samarbejde med forældre

    Vi har et tæt samarbejde med forældrene i den daglige kontakt. Vi prioriterer at lære forældrene godt at kende og ser dem som vigtige samarbejdspartnere, da de kender deres børn bedst. Ud over den daglige kontakt har vi fastlagte forældresamtaler 3 måneder efter barnets opstart, ved overgangen til børnehaven og ved overgangen til skolen. Herudover tilbyder vi fælles forældresamtaler til forældrene til de 2 årige og 4 årige børn. Vi holder et årligt forældremøde, hvor vi fortæller om børnenes hverdag på stuen og hvad vi er optagede af i arbejdet med børnene. Vi vil altid prioritere at afholde samtaler ud over de ovennævnte efter behov.

    Vi er optagede af at samarbejdet med forældrene bygger på tillid, gensidig respekt, åbenhed og imødekommenhed i dialogen.

    Når barnet får en plads i Hobbitten inviterer vi barnet og forældrene på et besøg, hvor vi taler om barnets opstart. Ingen børn er ens og derfor lægger vi vægt på at indkøringen sker i barnets tempo. Man skal som tommelfingerregel afsætte en uge til indkøring. For nogle tager det kortere for andre længere tid at blive tryg i de nye omgivelser og hos de voksne i Hobbitten. Der tilknyttes en pædagog som står for indkøringen af barnet og kontakten til forældrene i begyndelsen.

    Vi har et forældreråd som består af 5 forældrerepræsentanter, en medarbejder og den pædagogiske leder. I forældrerådet kommer forældrene tæt på Hobbittens dagligdag og de overvejelser der ligger bag. De deltager i drøftelser om udvikling og tiltag som kvalificerer bestyrelsens arbejde. Forældrerådet bakker de op om fællesskabet ved at tilbyde at stå for nogle fælles arrangementer i løbet af året. En fra forældrerådet deltager i rekruttering af nyt personale.

    I bestyrelsen i Gl. Åby Dagtilbud sidder en forældrerepræsentant fra hver afdeling sammen med dagtilbudslederen og en pædagogisk leder. Bestyrelsen behandler de mere overordnede principper for Dagtilbuddet og drøfter ligeledes Dagtilbuddets økonomi.

    Dit barns udvikling og trivsel

    I Gl. Åby Dagtilbud har vi fokus på at arbejde ud fra vores børnesyn. Hos os har barndommen en værdi i sig selv og der skal være plads, tid og ro til at være barn. Når vi arbejder med børnenes trivsel og udvikling har vi fokus både på det enkelte barn og hele børnegruppen.

    Vi prioriterer fællesskabet i Hobbitten. Vi arbejder med at inkludere børnene i store og små fællesskaber og lægger vægt på at børnene hjælper hinanden og oplever social samhørighed. Vi øver at alle har noget at bidrage med, og at alle skal tage et medansvar. Vi hjælper hinanden med at rydde op, børnene øver at passe på egne ting og ikke at ”låne” de andres ting uden at spørge om lov. Børnene skiftes til at hente madpakker, dele ud og tælle tallerkener, skiftes til at sige ”værs’go” og lære at hente hjælp når en ven slår sig.

    Vi møder børnene med nærvær og anerkendelse og arbejder ud fra et ressourcesyn. Det betyder at vi sætter fokus på det som barnet kan og lykkes med, når det skal lære nyt. Vi møder børnene i øjenhøjde, med indlevelse og rummelighed. Børnene inddrages i hverdagen ved at personalet tilrettelægger dagen ud fra hvad børnene giver udtryk for både verbalt og non-verbalt. Vi er optagede af at hjælpe børnene til at rumme deres følelser og finde gode strategier, når det bliver svært.

    Hos os har legen en særlig plads, da vi ved at børn gennem leg udvikler sociale kompetencer og venskaber. De bearbejder erfaringer gennem leg og erfaringerne bliver til viden. Vi deltager aktivt i legen sammen med børnene og leger fx ”familie” hvor vi afleverer vores børn i vuggestuen, vinker farvel og henter dem igen med store kram. Den leg kan gentages igen og igen. Vi leger politi, sørøvere, der bliver taget til fange, dyrefamilie, krammepoliti, kildeleg, tumleleg og fantasien får frit spil.

    Børn tager pauser i Hobbitten, når de kommer ind på kontoret og får en snak om spøgelser og monstre og om at tro på noget – og at det at tro – kan være noget forskelligt. Børnehavebørn kan gå på besøg i vuggestuen og få en snak om dengang de var små – og kan du huske da du var lille? Børnene tager pauser i middagsstunden og leger inde i ro og fred med deres gode ven, mens de andre børn er ude. Børnene tager også pauser i køkkenet hos Mie, hvor de kan være med til at skrælle gulerødder og senere, når maden serveres er de stolte med til at præsenterer maden for de andre børn. Vi undres sammen med børnene og kan tale om betydningen af ”at have en finger med i spillet” eller ”at være snu som en ræv”.

    Vi øver os i at være i ro til afslapningsmusik, til mindfulness og yoga, når vi tegner/masserer hinanden på ryggen, når vi fortæller historier for hinanden eller når vi laver perleplader eller maler på staffeli.

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    I Hobbitten har vi faste traditioner

    • Danmarksindsamlingen:Børnene har lavet til forskellige kreative ting, som forældrene inviteres til at komme og købe (til et selvvalgt beløb). Carsten laver trøfler og fastelavnsboller som ligeledes sælges. Pengene sendes til Danmarksindsamlingen.
    • Fastelavn: Vi slår katten af tønden, vuggestuerne og børnehavestuerne hver for sig, kårer kattekonge- og dronning og spiser fastelavnsboller.
    • Hobbittens fødselsdag: Når vi fejrer Hobbittens fødselsdag, bager børnehavebørnene og deres familier kager til et fælles kagebord. Børnene fester med personalet om formiddagen og om eftermiddagen inviteres forældrene med. Overskuddet af kagerne fryses ned og laves senere til trøfler, som sælges til fordel for Danmarksindsamlingen.
    • Påske: Vi klipper, klistrer og sår karse i dagene op til påskeferien.
    • Bedsteforældredag: Bedsteforældrene inviteres en eftermiddag til at komme til picnic på legepladsen og plante en medbragt plante sammen med deres barnebarn.
    • Sommerfest: Vi har en sommerfest, som bliver arrangeret af forældrerådet.
    • Storebørnsgruppen: Der er særligt tilrettelagte aktiviteter for storebørnsgruppen, som inden sommerferien afsluttes med Hobbittens helt særlige skoleparathedsprøve.
    • Jul: Vi har juleværksteder på stuerne; vi får besøg af nisser på stuen; vi holder julefest for børnene og deres forældre (måske kommer julemanden); vi har luciaoptog; vi henter juletræ og spiser risengrød.
    • Fra vuggestue til børnehave: Vi har en særlig ceremoni når børnene skal flytte fra vuggestue til børnehave.

    Hobbitten

    Pædagogisk leder

    Lone Kanne-Hansen

    Hobbitten

    Stuerne i Hobbitten

    Drager: 41 84 00 43
    Trolde: 41 84 00 44
    Alfer: 41 87 26 64
    Rumpenisser: 41 84 00 48

    Sidst opdateret: 11. november 2023