Gå til hovedindhold

Børnehaven Silkeborgen

Velkommen til Børnehaven Silkeborgen. I Silkeborgen mener vi, at barndommen har værdi i sig selv. Vi prioriterer legen højt og gør meget ud af at give børnene plads, rum og tid til leg.

Sten med navne
  • Læs op

Indhold

    Velkommen til Børnehaven Silkeborgen. I Silkeborgen mener vi, at barndommen har værdi i sig selv. Vi prioriterer legen højt og gør meget ud af at give børnene plads, rum og tid til leg. Det er i børnenes leg og selvvalgte aktiviteter, at vi tager vores udgangspunkt. I de planlagte pædagogiske aktiviteter tager vi derfor ofte afsæt i det, som børnene er optaget af.

    Det er ved at iagttage legen, at vi lærer børnene at kende og kan se, hvor der er behov for hjælp og støtte. Vi guider børnene, når noget er svært i legerelationer. Vi styrker de venskaber som opstår og hjælper med at få etableret relationer således, at alle børn har gode venner.

    Vi arbejder med de seks læreplanstemaer både i spontane og planlagte aktiviteter. Derudover har vi fokus på at skabe pædagogiske læringsmiljøer hele dagen også i hverdagsrutinerne (f.eks. i garderoben og i spisesituationer).

    Vi har en anerkendende tilgang til alle i Silkeborgen både børn, forældre og personale. Alle har krav på at blive forstået, også selv om ens ønske ikke kan opfyldes.

    Det er vigtigt for os, at forældrene oplever, at der er en god tone og atmosfære i huset. Som forælder har man et ansvar for at deltage i sit barns børnehave liv. Personale og forældre skal sammen sikre en god dialog om barnets trivsel og udvikling.

    Sådan ser her ud

    Silkeborgen er et hus i tre etager, hvoraf børnene er fordelt i stuen og første etage. Vores mange kvadratmeter giver gode muligheder for leg i store grupper men også for fordybelse enkeltvis eller i små grupper. Indretningen giver fleksibilitet i forhold til, hvordan rummene kan bruges.

    På anden etage har vi en stor sal, Riddersalen. Her kan børnene udfolde sig motorisk, bygge huler, lege fælleslege, danse og spille musik.

    Vores legeplads indbyder til, at børnene får lov at bakse og prøve kræfter med naturens materialer, ligesom de også kan rutsje, gynge, køre på mooncar og cykler, bage sandkager og klatre på legestativet.

    Læs mere om Børnehaven Silkeborgen

    Silkeborgen er normeret til 60 børn. Der er ansat seks pædagoger, to pædagogiske assistenter, en køkkenansvarlig og en pædagogisk leder. Derudover kan der være studerende og ekstra personale ansat i kortere eller længere perioder.

    Børnene er delt i to grupper på hver deres etage. I stueetagen bor troldene og på 1. sal bor dragerne.

    Vi lægger stor vægt på, at alle børn har en tæt relation til de voksne i gruppen. Alle personaler er samtidig opmærksomme på at have en god relation til alle børn i huset.

    Dagens aktiviteter

    Kl. 6.30 starter dagen fælles, hvor børn og voksne er samlet på tværs af grupperne.

    Kl. 8.00 fordeler børn og voksne sig i deres grupper.

    Kl. 8.30 tilbydes børnene et let formiddagsmåltid. Herefter bruges formiddagen blandt andet på leg, planlagte aktiviteter, ture og samlinger.

    Kl. 11.00 spiser vi frokost.

    De børn, der har behov for en middagslur, har mulighed for det.

    Eftermiddagen bruges primært på selvvalgte lege. Personalet henter inspiration i det, børnene er optaget af og sætter aktiviteter i gang ud fra det.

    Kl. 13.30 spiser børnene deres medbragte madpakker.

    Kl. 15.45 samles børnene igen.

    Kl. 17.00 siger vi farvel og på gensyn (kl. 16.30 mandag og fredag).

    Traditioner og begivenheder

    I Silkeborgen har vi traditioner fordelt over året. Fastelavn, blomsterdag med besøg af de bedste gæster, storbørns overnatning, sommerfest, Silkeborgens fødselsdag med ridderturnering, juletræsfest og besøg af husets nisser.

    I Silkeborgen har vi kostordning, hvor frokosten tilberedes af vores køkkenansvarlig. Frokostmåltidet veksler imellem kolde og varme retter. Maden er 60-100% økologisk. Vi tillægger det stor værdi at sidde sammen og nyde maden og nærværet. Vi taler om, hvad maden hedder, hvad det er lavet af og hvordan det smager. Vi opmuntrer børnene til at smage på maden og taler om at være madmodige.

    Om formiddagen får børnene serveret frugt og knækbrød fra vores forældrestyrede formiddagsmadsordning.

    De børn, der kommer tidligt i børnehave, har mulighed for at få morgenmad.

    Alle børn medbringer en madpakke med eftermiddagsmad. Herudover medbringer alle børn en drikkedunk med vand, som vi tager med på legepladsen, så der altid er mulighed for en tår vand.

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Vi vil gerne have en god dialog med forældrene om barnets trivsel og udvikling. Det er vigtigt, at forældrene kommer med deres tanker og eventuelle bekymringer til os. I forældresamarbejdet er det vigtigt for os, at få forældrenes vinkler på den pædagogik, vi hver dag arbejder med i Silkeborgen. Tillid, tryghed og ærlighed er nøgleordene for os i forældresamarbejdet.

    Vi er i den første tid særlig tæt på barnet, så både barnet og forældrene oplever tryghed og nærhed. Barnet får faste kontaktvoksne, som sammen med forældrene har det primære ansvar for barnets opstart og for afholdelse af forældresamtaler. I hverdagen vil barnet og forældrene efterhånden møde alle voksne i huset

    I løbet af børnehavetiden bliver forældrene inviteret til tre forældresamtaler. Første samtale er en introsamtale i forbindelse med barnets opstart i Silkeborgen. Anden samtale afholdes når barnet har gået i Silkeborgen i cirka 3 måneder og tredje samtale er en status-udviklingssamtale i november året før skolestart. Ens for samtalerne er, at vi gennem fælles dialog har fokus barnets trivsel og udvikling og hvordan dets personlighed opleves og udvikles. Forældrene kan tale med os om alt, hvad de har på hjerte angående barnet. Specielt for statusudviklingssamtalen er, at både forældrene og personalet skal udfylde et digitalt dialoghjul. Vi tager udgangspunkt i dialoghjulet og taler om, hvordan vi alle bedst støtter barnets frem til skolestart.

    Herudover afholder vi forældresamtaler efter behov. Har forældre og/eller personale brug for ekstra sparring, kan det ske på et trivselsmøde, hvor talepædagog og psykolog fra PPR deltager.

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os – faktisk er det hele omdrejningspunktet for vores hverdag. Vi ser det enkelte barn som unikt og vi giver barnet en oplevelse af at blive set, hørt og forstået. Samtidig støtter vi barnet i at indgå i fællesskabet både i gruppen og i hele institutionen. 

    Vi arbejder løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik. Vi anvender indsamling af mange former for data. Vi gør brug af denne data i vores refleksioner over og dialoger omkring praksis og i den videre planlægning af de pædagogiske aktiviteter og tiltag i hverdagen. 

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Børnehaven Silkeborgen

    Silkeborgvej 342, 8230 Åbyhøj

    Telefon: 41 85 72 07

    Pædagogisk leder 

    Annette Ferslev Højlund

    Børnehaven Silkeborgen

    Telefon: 41 85 72 07

    E-mail: Hanf@aarhus.dk

    Stuerne i Børnehaven Silkeborgen

    Dragerne: 20 33 29 63
    Troldene: 41 85 54 34

    Sidst opdateret: 17. april 2024